Communiceer
Duidelijk en
eerlijk

Goed om te weten

De revival van print

22-01-2020

De geur van een nieuw magazine, het geritsel van papier, ... Ben je van mening dat print geen plaats meer heeft in onze vluchtige, digitale maatschappij? Dat is jammer en ook een beetje onterecht want print is weer heerlijk populair en de vraag naar flyers, brochures, folders, relatiemagazines, ... neemt weer toe. Uiteraard wil dat niet zeggen dat er afgeweken wordt van de ingeslagen digitale weg waar men snel op de bal kan spelen en waar je comfortabel vanuit je luie zetel info kan opzoeken. De kracht van print ligt echter in het leun-even-achterover-gevoel

Ook jongeren denken in inkt
Het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour voerde een onderzoek bij 2001 consumenten boven de 18 jaar en verbaasde zich over de resultaten. Ze hadden verwacht dat de jongere generatie print de rug toegekeerd zou hebben en hun toevlucht zouden zoeken in online kanalen maar niet is minder waar. De populariteit van print was vooral te danken aan de groeiende interesse voor het medium bij jongeren. Zij vinden hun ding in de mix van het achterover leunen met een magazine of brochure en de snelheid en comfort van de online media.

De indruk die print nalaat
Het grootste voordeel van print zou zijn dat je hetgeen je gedrukt ziet staan ook beter kan onthouden, het laat een diepere indruk na. Bovendien is het makkelijker je te concentreren op een drukwerk dan op een beeldscherm. Moeilijkere boodschappen zouden ook beter te begrijpen zijn wanneer ze via een printmedium gecommuniceerd worden, zeker iets om over na te denken als je op zoek gaat naar het ideale medium om je boodschap te verspreiden.

De mix van de authentieke mediavorm 'print' in combinatie met online kan leiden tot een topcombinatie en eerlijk gezegd ... niets zo leuk als het openen van een doos drukwerk die net geleverd is en rustig je gloednieuwe brochure of folder te kunnen doorbladeren.

geschreven door Femke Nauwelaerts